9 Aralık 2014 Salı

AYVALIK YAZILARI



















6 aydır, Ayvalık'ta, adım atmadığım sokak, fotoğrafını çekmediğim bina kalmadı. Bir yandan da okumalarımı ve tabi -buradaki “yerleşik nizam” yaptığım konuşmalardan kaynaklı beni pek sevmese de- katıldığım toplantıları da eklediğimde, burayı iyi bilenler ile aramdaki farkı her geçen gün azaltıyorum. Bende birikenleri, buradaki diğer “İstanbul muhacirleri” ile birlikte her fırsatta paylaşıyor, “Midilli mübadilleri”nden de hergün yeni bilgiler alarak bu yarım yüzyıllık hayatım boyunca çok nadir elde ettiğim bir keyifle zaman geçiriyorum.


İlk iş olarak; değerli araştırmacı ve inşaat mühendisi Faruk Ergelen ile bundan 5 ay önce tanıştığımızda yaptığımız bir sohbette ve onun ağzından çıkan: “Ayvalık için bir şey yapılacak ise önce iyi bir kent bibliyografyası hazırlanmalı” sözlerini “kendime vazife” kabul edip kolları sıvadım. Bugün için 400'den fazla kaynağın varlığını derleyip, bunlardan 250 kadarının da basılı ya da sayısal kopyalarını arşivime ekledim. Neredeyse tamamına yakınını da okudum.


Ardından okuduğum kitap, tez, makale ve diğer belgelerden çaprazlamalar yaparak belirlediğim konuları sırası ile “değişik yorumları ile” derlemeye, ileri sürülen görüşleri de kaynakçalar kullanarak sağlamasını yapmaya başladım. Bunları, blogum aracılığı ile ilgi duyan okurlarla paylaşmayı da sürdüreceğim. Diğer yandan da bu çalışmalarımı bir web sayfası altında toparlamaya giriştim. Bugün, günlük Ayvalık haberleri ile bibliyografyanın listesini sürekli güncelleyerek sayfama yerleştiriyorum. Ha.. bir de buradaki takımım olan Ayvalık Belediyespor haberlerini :) Bina envanterlerini sayfama koymaya başladıysam da, onun sunumuna dair fikirlerim tam oturmadığı için yavaş ilerliyor. Bir de evin tadilatını tamamlayamadığım, çalışma ortamımı kuramadığım için kütüphaneyi oluşturup basılı belgeleri kataloglayamadım. Hedefim, 2015 ilk baharına girerken iyi bir belgelik altyapısını oluşturmak ve araştırmacıların, belge bulmak konusunda benim çektiğim sıkıntıları yaşamadan çalışmalarını yapmalarına katkı vermek. Bir de gönlümde yatan aslan: “muhacir kitabevini” de kurduğumda değmeyin keyfime...


İlk araştırmamı, hemen tüm kaynaklarda adı geçen, 1773 yılından itibaren gelişmeye başlayan bu şehrin bir tür “süper kahramanı” olan, Ioannes Demetrakellis-Oikonomos özelinde toparlayarak okur ile paylaşmak istiyorum. Ardından, hakkında birçok “mitos” ve “yorum” bulunan Ayvalık Akademisi'ni tarihsel, siyasal ve mimari yanları ile ele alacağım makale olacak. Ve sırada bakalım hangi konu yerini alacak...





Hiç yorum yok:

Yorum Gönder